Tijdens deze e-learningmodule leer je onder andere over (pedagogisch) vrijheidsbeperkende maatregelen, wat wel en niet mag en hoe je handelt in noodsituaties. Zie hieronder de leerdoelen die aan bod komen tijdens de training. Tijdens de trainingen worden ook casussen voorgelegd.


ALGEMENE INFORMATIE


  • Soort: e-learningmodule
  • Voor wie: jeugdprofessionals, gedragswetenschappers
  • Tijdsduur: 2 uur, 30 minuten toets
  • Totale prijs: € 25,- excl. BTW per deelnemer
  • Staffelkorting: voor meerdere deelnemers kunt u een offerte op maat aanvragen
  • Accreditatiepunten beroepsorganisaties: SKJ in aanvraag
  • Certificaat: ja

LEERDOELEN


Kennis


  • Kwaliteitseisen en wettelijke kaders: Je begrijpt de relevante kwaliteitseisen en wetgeving die van toepassing zijn op de jeugdhulp, inclusief richtlijnen voor zorgstandaarden en de rechten van jeugdigen.
  • Regels, grenzen stellen en opvoeden: Je kent de principes van het stellen van regels en grenzen die passen bij de leeftijd en ontwikkelingsfase van de jeugdigen, en begrijpt hoe dit bijdraagt aan een veilige en ondersteunende omgeving.
  • Pedagogische maatregelen: Je hebt inzicht in de verschillende pedagogische maatregelen die kunnen worden ingezet om jeugdigen te ondersteunen in hun ontwikkeling, en hoe deze effectief kunnen worden toegepast.
  • Vrijheidsbeperkende maatregelen: Je begrijpt de context en richtlijnen voor het gebruik van vrijheidsbeperkende maatregelen, inclusief de ethische en juridische overwegingen.
  • Strafvoorwaarden in forensische jeugdhulp: Je bent op de hoogte van de strafvoorwaarden die van toepassing zijn in de forensische jeugdhulp en begrijpt hoe deze invloed hebben op het begeleidingsproces.
  • Beperkingen in de beslissingsbevoegdheid: Je kent de situaties waarin beslissingsbevoegdheid van jeugdigen kan worden beperkt en begrijpt de juridische en morele implicaties hiervan.
  • Verschil tussen dwang en drang: Je begrijpt het onderscheid tussen dwang en drang in de context van de jeugdhulp, en kunt deze concepten toepassen in je werkpraktijk.
  • Proportionaliteitsprincipe: Je bent bekend met het proportionaliteitsprincipe, dat stelt dat maatregelen in verhouding moeten staan tot de situatie en het gedrag van de jeugdige.
  • Subsidiariteitsprincipe: Je begrijpt het subsidiariteitsprincipe, dat voorschrijft dat er eerst naar minder ingrijpende maatregelen moet worden gekeken voordat strengere maatregelen worden toegepast.

Vaardigheden


  • Voorwaarden voor inzet van pedagogische maatregelen: Je leert de voorwaarden en criteria voor het effectief inzetten van pedagogische maatregelen in de begeleiding van jeugdigen.
  • Inzetten en evalueren van vrijheidsbeperkende maatregelen in noodsituaties: Je ontwikkelt vaardigheden om vrijheidsbeperkende maatregelen adequaat toe te passen in noodsituaties en deze nadien te evalueren op effectiviteit en noodzaak.
  • Handelen volgens het proportionaliteits- en subsidiariteitsprincipe: Je oefent met het toepassen van het proportionaliteits- en subsidiariteitsprincipe in je besluitvorming en acties.
  • Herkennen van verschillende vormen van vrijheidsbeperkende maatregelen: Je leert verschillende vormen van (pedagogisch) vrijheidsbeperkende maatregelen te herkennen en de juiste context voor hun toepassing te identificeren.
  • Uitvoeren van kamercontroles: Je ontwikkelt de vaardigheid om kamercontroles uit te voeren, rekening houdend met privacy en veiligheid van de jeugdigen.
  • Fysiek ingrijpen in noodsituaties: Je leert veilige en verantwoorde technieken voor fysiek ingrijpen wanneer dit noodzakelijk is om de veiligheid van de jeugdige of anderen te waarborgen.
  • Cameratoezicht op woonlocaties: Je bent in staat om cameratoezicht op woonlocaties te implementeren en te evalueren, met aandacht voor ethische overwegingen en privacy.
  • Beperken van ongewenst bezoek: Je ontwikkelt vaardigheden om ongewenst bezoek aan de woonlocatie van jeugdigen te herkennen en effectief te beperken.

Attitude


  • Handelen vanuit een pedagogische grondhouding: Je ontwikkelt een pedagogische grondhouding die het welzijn en de ontwikkeling van de jeugdige centraal stelt in je handelen.
  • Werkrelatie tussen begeleider en jeugdige bevorderen: Je streeft naar het bevorderen van een positieve werkrelatie met de jeugdige, gebaseerd op vertrouwen en respect.
  • Bejegening van de jeugdige: Je leert de betekenis van een respectvolle bejegening en hoe dit bijdraagt aan de ontwikkeling en het welzijn van de jeugdige.
  • Onderbouwen en verantwoorden van beslissingen rondom pedagogische maatregelen: Je ontwikkelt het vermogen om je beslissingen over pedagogische maatregelen te onderbouwen en te verantwoorden aan collega’s en andere betrokkenen.

 

Over de instructeur

Profielfoto

CareSkillz

CareSkillz heeft met zijn medewerkers jarenlange ervaring in de uitvoering van de hulpverlening en op het gebied van wettelijke kaders en kwaliteitseisen. Wij willen een bijdrage leveren aan de kwaliteit en veiligheid van de jeugdhulp.

Bekijk meer cursussen van CareSkillz →

Inhoud

Over de module
Deel 1 – Introductie (basis) 00:00:00
Deel 1 – Introductie (expert) 00:00:00
Deel 1 – Introductie (expert) 00:00:00
Deel 1 – Introductie (leidinggevenden) 00:00:00
Deel 1 – Kaders, basisbegrippen, intern en extern betrokkenen
1.1 * Wettelijke kaders en (kwaliteits)eisen algemeen 00:05:00
1.1.1 – Wettelijke kaders en eisen vrijheidsbeperking 00:06:00
1.2 * Algemene basisbegrippen 00:03:00
1.2.1 Basisbegrippen vrijheidsbeperking 00:00:00
1.3 * Intern en extern betrokkenen algemeen 00:01:00
1.4 * Samenwerking binnen de keten 00:01:00
1.5 * Ouders betrekken bij de jeugdhulp 00:02:00
1.6 * Het sociale netwerk betrekken 00:01:00
Deel 2 - Het hulpverleningsproces, eisen aan de organisatie en pedagogische basis
2.1 * Het hulpverleningsproces 00:08:00
Fase probleemverkenning
2.1.1 Probleemverkenning – Aanmeldfase vrijheidsbeperking 00:00:00
2.1.2 Probleemverkenning – Intakefase vrijheidsbeperking 00:00:00
2.1.3 Probleemverkenning – Fase risicoanalyse vrijheidsbeperking 00:00:00
2.1.4 Probleemverkenning – Fase hulpverleningsplan maken vrijheidsbeperking 00:00:00
Fase planmatig werken
2.1.5 Planmatig werken – Startfase vrijheidsbeperking 00:01:00
2.1.6 Planmatig werken – Uitvoeren hulpverlening vrijheidsbeperking 00:00:00
2.1.7 Planmatig werken – Rapporteren vrijheidsbeperking 00:00:00
2.1.8 Planmatig werken – Evalueren vrijheidsbeperking 00:01:00
Fase einde hulpverlening en nazorg
2.1.10 Fase einde hulpverlening – vrijheidsbeperking 00:01:00
2.1.10 Fase nazorg – vrijheidsbeperking 00:00:00
Deel 2 - Randvoorwaarden eisen organisatie
2.2 * Eisen aan de organisatie 00:01:00
2.2.1 Beleid en interne werkwijzen – Vrijheidsbeperking 00:00:00
2.2.2 Deskundigheidsbevordering – Vrijheidsbeperking 00:00:00
2.2.3 Ketensamenwerking bevorderen – vrijheidsbeperking 00:00:00
2.2.4 Interne overlegstructuur – Vrijheidsbeperking 00:00:00
2.2.5 Intervisie – Vrijheidsbeperking 00:00:00
2.2.6 Obstakels signaleren en verbeteren – Vrijheidsbeperking 00:00:00
Deel 2 - De pedagogische basis
2.3 * De pedagogische basis 00:01:00
2.3.1 * Pedagogisch beleid en interne werkwijzen 00:02:00
2.3.1.1 Pedagogisch beleid – Vrijheidsbeperking 00:00:00
2.3.2 * Behandel- en begeleidingsklimaat 00:01:00
2.3.3 * Vijf basisprincipes pedagogische basis 00:01:00
2.3.3.1 Basisprincipe * Veilige omgeving creëren 00:02:00
2.3.3.2 Basisprincipe * Autonomie bevorderen 00:02:00
2.3.3.3 Basisprincipe * Interacties jeugdigen begeleiden 00:02:00
2.3.3.4 Basisprincipe * Leeftijd en ontwikkeling 00:06:00
2.3.3.4.1 * Ontwikkeling – 12 tot 16 jaar 00:00:00
2.3.3.4.2 * Ontwikkeling – 16 tot 23 jaar 00:00:00
2.3.4 * Theoretische kaders 00:01:00
Methodieken, interventies, instrumenten en (gespreks)technieken
2.3.5 * Methodieken, interventies, instrumenten en (gespreks)technieken 00:01:00
2.3.5.1 Methoden
Methode – Framework assessment 00:00:00
Methode – ABC-schema gedragsbeïnvloeding 00:00:00
Methode – Zelfredzaamheidmatrix 00:01:00
2.3.5.2 Interventies
* Een passende interventie kiezen 00:02:00
Preventieve interventies
Interventies begeleiding
Interventie – Eén-op-één-begeleiding 00:00:00
Behandelinterventies
Vaktherapie
Vaardigheidstrainingen
2.3.5.3 Technieken
Pedagogische technieken
Pedagogische techniek * Positieve benadering 00:02:00
Pedagogische techniek * Situatie- en krachtgericht werken 00:02:00
Pedagogische techniek * Ondersteunend en motiverend klimaat 00:02:00
Pedagogische techniek * De jeugdprofessional als rolmodel 00:01:00
Pedagogische techniek* De-escalerend werken 00:01:00
Gesprekstechnieken
Gesprekstechniek – Motiverende gespreksvoering 00:02:00
Gesprekstechniek – Oplossingsgerichte gesprekken 00:01:00
Gesprekstechniek – Reflectieve gesprekken 00:02:00
2.3.5.4 Instrumenten
2.3.5.5 Modellen
Model – LUNDY model voor participatie jeugdigen en ouders 00:01:00
Deel 3 - De beroepshouding
3.1 * De beroepshouding 00:01:00
3.1.1 * De professionele beroepshouding 00:01:00
3.1.2 * De pedagogische grondhouding 00:01:00
top
© 2025 - Powered by CareSkillz
0