In deze e-learningmodule gaan we nader in de doelgroep jeugdigen met LVB-problematiek. Je krijgt waardevolle inzichten in de werkwijze met deze doelgroep. We gaan onder andere in op adaptieve vaardigheden, de begeleidingsstijl en communicatietechnieken.
ALGEMENE INFORMATIE
- Soort: e-learningmodule
- Voor wie: jeugdprofessionals, gedragswetenschappers, direct leidinggevenden, beleidsmakers.
- Tijdsduur: 2 uur, 30 minuten toets
- Totale prijs: € 25,- excl. BTW per deelnemer
- Staffelkorting: voor meerdere deelnemers kunt u een offerte op maat aanvragen
- Accreditatiepunten beroepsorganisaties: SKJ in aanvraag
- Certificaat: ja
LEERDOELEN
Kennis
- Wettelijke kaders en eisen: kennis over de relevante wettelijke kaders en eisen in relatie tot de doelgroep jeugdigen met LVB-problematiek.
- Basisbegrippen: kennis over de belangrijkste basisbegrippen in relatie tot de doelgroep jeugdigen met LVB-problematiek.
- Kenmerken en begeleiding van de doelgroep: kennis over de kenmerken van jeugdigen met LVB-problematiek.
- Verantwoordelijkheidsverdeling: kennis over de verantwoordelijkheidsverdeling op basis van de Norm Verantwoorde Werktoedeling in relatie tot de inzet van hulpverlening.
- Samenwerking binnen de keten borgen: kennis over de betrokken ketenpartners in relatie tot LVB-problematiek en de wijze waarop de samenwerking bevorderd en geborgd kan worden.
- Ouders betrekken bij de hulpverlening: kennis over de verschillende momenten waarop ouders betrokken worden, communicatietechnieken en omgaan met conflicten.
- Sociaal netwerk betrekken: kennis over de wijze waarop het sociale netwerk betrokken kan worden, verbeterd of het opbouwen van een nieuw en gezond netwerk.
Vaardigheden
- Hulpverleningsproces: binnen de fasering van het hulpverleningsproces, van aanmelding tot einde hulpverlening, de juiste stappen ondernemen in relatie tot jeugdigen met LVB-problematiek.
- Pedagogische basis: de pedagogische basis als uitgangspunt nemen en toepassen voor het verlenen van de hulpverlening in relatie tot tot jeugdigen met LVB-problematiek.
- Risico’s en escalatieniveaus: risico’s signaleren en escalatieniveaus herkennen in relatie tot tot jeugdigen met LVB-problematiek, zodat er gerichte interventies ingezet kunnen worden.
- Modellen, methodieken, (gespreks-)technieken en instrumenten: toepassen van relevante interventies en instrumenten in relatie tot tot jeugdigen met LVB-problematiek.
- Interventies: de inzet van evidence-based interventies in relatie tot tot jeugdigen met LVB-problematiek.
Attitude
- De professionele beroepshouding: toepassen van kennis en de professionele houding, zodat er kwalitatief hoge en veilige hulpverlening geboden wordt.
- De pedagogische grondhouding: toepassen van de pedagogische grondhouding ter ondersteuning van jeugdigen om zich optimaal te ontwikkelen.
Over de instructeur

CareSkillz
CareSkillz heeft met zijn medewerkers jarenlange ervaring in de uitvoering van de hulpverlening en op het gebied van wettelijke kaders en kwaliteitseisen. Wij willen een bijdrage leveren aan de kwaliteit en veiligheid van de jeugdhulp.