In deze e-learningmodule leer je hoe je op een professionele en constructieve manier kunt omgaan met klachten van jeugdigen en hun families. Je leert het verschil tussen informele en formele klachten, hoe je deze kunt herkennen, en welke stappen je kunt nemen om effectief te reageren.
ALGEMENE INFORMATIE
- Soort: e-learningmodule
- Voor wie: jeugdprofessionals, gedragswetenschappers
- Tijdsduur: 1 uur, 15 minuten toets
- Totale prijs: € 15,- excl. BTW per deelnemer
- Staffelkorting: voor meerdere deelnemers kunt u een offerte op maat aanvragen
- Accreditatiepunten beroepsorganisaties: SKJ in aanvraag
- Certificaat: ja
LEERDOELEN
Kennis
- Wettelijke kaders en eisen: kennis over de relevante wettelijke kaders en eisen in relatie tot omgaan met klachten binnen de jeugdhulp.
- Proces: de wijze waarop het proces omgaan met klachten binnen de jeugdhulp ingericht is en wie wat doet op welk moment.
- Basisbegrippen: kennis over de belangrijkste basisbegrippen in relatie tot omgaan met klachten binnen de jeugdhulp.
- Verantwoordelijkheidsverdeling: kennis over de verantwoordelijkheidsverdeling op basis van de Norm Verantwoorde Werktoedeling in relatie tot de inzet van hulpverlening.
- Samenwerking binnen de keten borgen: kennis over de betrokken ketenpartners in relatie tot omgaan met klachten binnen de jeugdhulp en de wijze waarop de samenwerking bevorderd en geborgd kan worden.
- Ouders betrekken bij de hulpverlening: kennis over de verschillende momenten waarop ouders betrokken worden, communicatietechnieken en omgaan met conflicten.
- Sociaal netwerk betrekken: kennis over de wijze waarop het sociale netwerk betrokken kan worden, verbeterd of het opbouwen van een nieuw en gezond netwerk.
Vaardigheden
- Hulpverleningsproces: binnen de fasering van het hulpverleningsproces, van aanmelding tot einde hulpverlening, de juiste stappen ondernemen in relatie tot omgaan met klachten binnen de jeugdhulp.
- Risico’s en escalatieniveaus: risico’s signaleren en escalatieniveaus herkennen in relatie tot omgaan met klachten binnen de jeugdhulp, zodat er gerichte interventies ingezet kunnen worden.
- Gesprekstechnieken: toepassen van gesprekstechnieken in relatie tot omgaan met klachten binnen de jeugdhulp.
Attitude
- De professionele beroepshouding: toepassen van kennis en de professionele houding, zodat er kwalitatief hoge en veilige hulpverlening geboden wordt.
- De pedagogische grondhouding: toepassen van de pedagogische grondhouding ter ondersteuning van jeugdigen om zich optimaal te ontwikkelen.
Over de instructeur

CareSkillz
CareSkillz heeft met zijn medewerkers jarenlange ervaring in de uitvoering van de hulpverlening en op het gebied van wettelijke kaders en kwaliteitseisen. Wij willen een bijdrage leveren aan de kwaliteit en veiligheid van de jeugdhulp.