In deze module richten we ons op het belang van een zorgvuldig en veilig medicatieproces bij de zorg voor jeugdigen. Je leert over de verschillende stappen van het medicatieproces, van voorschrijven en verstrekken tot monitoring en evaluatie. We besteden ook aandacht aan de wettelijke richtlijnen en eisen die van toepassing zijn in de jeugdhulp. Daarnaast bespreken we de risico’s van medicatiefouten en hoe je deze kunt voorkomen door goede communicatie en samenwerking binnen het team. Door deze module te volgen, vergroot je je kennis en vaardigheden, zodat je bijdraagt aan een veilige en effectieve medicatiebehandeling voor de jeugdigen.
ALGEMENE INFORMATIE
- Soort: e-learningmodule
- Voor wie: jeugdprofessionals, gedragswetenschappers
- Tijdsduur: 1 uur, 15 minuten toets
- Totale prijs: € 15,- excl. BTW per deelnemer
- Staffelkorting: voor meerdere deelnemers kunt u een offerte op maat aanvragen
- Accreditatiepunten beroepsorganisaties: SKJ in aanvraag
- Certificaat: ja
LEERDOELEN
Kennis
- Basisprincipes: je kent de basisprincipes van een veilig medicatieproces in de jeugdhulp, inclusief de stappen van de richtlijn ‘veilige principes in de medicatieketen.
- Wetgeving en eisen: je begrijpt de relevante wet- en regelgeving en eisen rondom medicatiegebruik en medicatieveiligheid in de jeugdhulp.
- Risico’s: je bent je bewust van de veelvoorkomende risico’s en fouten die kunnen optreden in het medicatieproces en de gevolgen daarvan.
Vaardigheden
- Hulpverleningsproces: je borgt medicatieveiligheid en de veilige principes in de medicatieketen binnen het hulpverleningsproces.
- Herkennen: je leert hoe je medicatiecorrectheid kunt controleren en signalen van mogelijke medicatiefouten of -risico’s kunt herkennen.
- Toedienen: je ontwikkelt vaardigheden om medicatie op een veilige en juiste manier aan te reiken, bewaren en te documenteren.
- Communicatie: je weet op welke momenten je met wie communiceert binnen het medicatieproces. Bijvoorbeeld met de huisarts en apotheek.
Attitude
- Verantwoordelijkheid: je neemt verantwoordelijkheid voor je rol in het medicatieproces en begrijpt het belang van zorgvuldigheid en precisie.
- Kwaliteitsbewustzijn: je ontwikkelt een proactieve houding ten opzichte van kwaliteitsverbetering in het medicatieproces en streeft naar voortdurende verbetering.
- Reflectie: je reflecteert op jouw eigen handelen en beslissingen in het medicatieproces en zoekt naar mogelijkheden voor persoonlijke en professionele groei.
Over de instructeur

CareSkillz
CareSkillz heeft met zijn medewerkers jarenlange ervaring in de uitvoering van de hulpverlening en op het gebied van wettelijke kaders en kwaliteitseisen. Wij willen een bijdrage leveren aan de kwaliteit en veiligheid van de jeugdhulp.
Inhoud
Over de module | |||
Deel 1 – Introductie (basis) | 00:00:00 | ||
Deel 1 – Introductie (gevorderd) | 00:00:00 | ||
Deel 1 – Introductie (expert) | 00:00:00 | ||
Deel 1 – Introductie (leidinggevenden) | 00:00:00 | ||
Les 1 – Kaders, basisbegrippen, intern en extern betrokkenen | |||
1.1 * Wettelijke kaders en (kwaliteits)eisen algemeen | 00:05:00 | ||
1.2 * Algemene basisbegrippen | 00:03:00 | ||
1.3 * Intern en extern betrokkenen algemeen | 00:01:00 | ||
1.4 * Samenwerking binnen de keten | 00:01:00 | ||
1.5 * Ouders betrekken bij de jeugdhulp | 00:02:00 | ||
1.6 * Het sociale netwerk betrekken | 00:01:00 | ||
Deel 2 - Het hulpverleningsproces, eisen aan de organisatie en pedagogische basis | |||
2.1 * Het hulpverleningsproces | 00:08:00 | ||
Fase probleemverkenning | |||
Fase planmatig werken | |||
Fase einde hulpverlening en nazorg | |||
Deel 2 - Randvoorwaarden eisen organisatie | |||
2.2 * Eisen aan de organisatie | 00:01:00 | ||
Deel 3 - De beroepshouding | |||
3.1 * De beroepshouding | 00:01:00 | ||
3.1.1 * De professionele beroepshouding | 00:01:00 | ||
3.1.2 * De pedagogische grondhouding | 00:01:00 |