In deze e-learningmodule gaan we nader in op de basiseisen, middelengebruik in relatie tot de stappen binnen het hulpverleningsproces en de wijze waarop het onderdeel uitmaakt van de pedagogische basis.
- Soort: e-learningmodule
- Voor wie: jeugdprofessionals, gedragswetenschappers
- Tijdsduur: 2 uur, 30 minuten toets
- Totale prijs: € 20,- excl. BTW per deelnemer
- Staffelkorting: voor meerdere deelnemers kunt u een offerte op maat aanvragen
- Accreditatiepunten beroepsorganisaties: SKJ in aanvraag
- Certificaat: ja
LEERDOELEN
Kennis
- Wettelijke kaders en eisen: kennis over de relevante wettelijke kaders en eisen in relatie tot middelengebruik.
- Basisbegrippen: kennis over de belangrijkste basisbegrippen in relatie tot middelengebruik.
- Verantwoordelijkheidsverdeling: kennis over de verantwoordelijkheidsverdeling op basis van de Norm Verantwoorde Werktoedeling in relatie tot de inzet van hulpverlening.
- Samenwerking binnen de keten borgen: kennis over de betrokken ketenpartners in relatie tot middelengebruik en de wijze waarop de samenwerking bevorderd en geborgd kan worden.
- Ouders betrekken bij de hulpverlening: kennis over de verschillende momenten waarop ouders betrokken worden, communicatietechnieken en omgaan met conflicten.
- Sociaal netwerk betrekken: kennis over de wijze waarop het sociale netwerk betrokken kan worden, verbeterd of het opbouwen van een nieuw en gezond netwerk.
Vaardigheden
- Hulpverleningsproces: binnen de fasering van het hulpverleningsproces, van aanmelding tot einde hulpverlening, de juiste stappen ondernemen in relatie tot middelengebruik.
- Pedagogische basis: de pedagogische basis als uitgangspunt nemen en toepassen voor het verlenen van de hulpverlening in relatie tot
- Risico’s en escalatieniveaus: risico’s signaleren en escalatieniveaus herkennen in relatie tot middelengebruik, zodat er gerichte interventies ingezet kunnen worden.
- Modellen, methodieken, (gespreks-)technieken en instrumenten: toepassen van relevante interventies en instrumenten in relatie tot
- Interventies: de inzet van evidence-based interventies in relatie tot middelengebruik.
Attitude
- De professionele beroepshouding: toepassen van kennis en de professionele houding, zodat er kwalitatief hoge en veilige hulpverlening geboden wordt.
- De pedagogische grondhouding: toepassen van de pedagogische grondhouding ter ondersteuning van jeugdigen om zich optimaal te ontwikkelen.
Over de instructeur

CareSkillz
CareSkillz heeft met zijn medewerkers jarenlange ervaring in de uitvoering van de hulpverlening en op het gebied van wettelijke kaders en kwaliteitseisen. Wij willen een bijdrage leveren aan de kwaliteit en veiligheid van de jeugdhulp.
Inhoud
Over de module | |||
Deel 1 – Introductie (basis) | 00:00:00 | ||
Deel 1 – Introductie (gevorderd) | 00:00:00 | ||
Deel 1 – Introductie (expert) | 00:00:00 | ||
Deel 1 – Introductie (leidinggevenden) | 00:00:00 | ||
Les 1 – Kaders, basisbegrippen, intern en extern betrokkenen | |||
1.1 * Wettelijke kaders en (kwaliteits)eisen algemeen | 00:05:00 | ||
1.2 * Algemene basisbegrippen | 00:03:00 | ||
1.3 * Intern en extern betrokkenen algemeen | 00:01:00 | ||
1.4 * Samenwerking binnen de keten | 00:01:00 | ||
1.5 * Ouders betrekken bij de jeugdhulp | 00:02:00 | ||
1.6 * Het sociale netwerk betrekken | 00:01:00 | ||
Deel 2 - Het hulpverleningsproces, eisen aan de organisatie en pedagogische basis | |||
2.1 * Het hulpverleningsproces | 00:08:00 | ||
Fase probleemverkenning | |||
Fase planmatig werken | |||
Fase einde hulpverlening en nazorg | |||
Deel 2 - Randvoorwaarden eisen organisatie | |||
2.2 * Eisen aan de organisatie | 00:01:00 | ||
Deel 2 - De pedagogische basis | |||
2.3 * De pedagogische basis | 00:01:00 | ||
2.3.1 * Pedagogisch beleid en interne werkwijzen | 00:02:00 | ||
2.3.2 * Behandel- en begeleidingsklimaat | 00:01:00 | ||
2.3.3.1 Basisprincipe * Veilige omgeving creëren | 00:02:00 | ||
2.3.3.2 Basisprincipe * Autonomie bevorderen | 00:02:00 | ||
2.3.3.3 Basisprincipe * Interacties jeugdigen begeleiden | 00:02:00 | ||
2.3.3.4 Basisprincipe * Leeftijd en ontwikkeling | 00:06:00 | ||
2.3.4 * Theoretische kaders | 00:01:00 | ||
Methodieken, interventies, instrumenten en (gespreks)technieken | |||
2.3.5 * Methodieken, interventies, instrumenten en (gespreks)technieken | 00:01:00 | ||
Deel 2.3.5.1 Methoden | |||
Deel 2.3.5.2 Interventies | |||
Preventieve interventies | |||
Behandelinterventies | |||
Vaktherapie | |||
Vaardigheidstrainingen | |||
Deel 2.3.5.3 Technieken | |||
Pedagogische technieken | |||
Gesprekstechnieken | |||
Deel 2.3.5.4 Instrumenten | |||
Deel 3 - De beroepshouding | |||
3.1 * De beroepshouding | 00:01:00 | ||
3.1 * De beroepshouding | 00:01:00 | ||
3.1.2 * De pedagogische grondhouding | 00:01:00 |
Reviews
Er zijn nog geen reviews achter gelaten voor deze cursus.