Training vrijheidsbeperkende maatregelen

1.500 (excl. BTW)

Beschrijving

Tijdens deze incompany training leren jeugdprofessionals over regels, grenzen, opvoedtaken en de inzet van pedagogische (vrijheidsbepeperkende) maatregelen (in noodsituaties). De door ons ontwikkelde escalatieladder geeft direct inzicht in de verschillen en de bijbehorende escalatieniveaus. We gaan ook in op de wettelijke kaders, basisbegrippen, verantwoordelijkheidsverdeling binnen de organisatie en de wijze waarop er samengewerkt wordt met ketenpartners. Daarnaast wordt er kennis opgedaan over het onderwerp in relatie tot de stappen binnen het hulpverleningsproces. Tot slot gaan we in op de pedagogische basis van de organisatie en de professionele en pedagogische grondhouding van jeugdprofessionals als basis voor de inrichting en het uitvoeren van hulpverlening.


ALGEMENE INFORMATIE


  • Soort: Incompany training
  • Tijdsduur: 1 dagdeel
  • Totale prijs: € 650,- excl. BTW per dagdeel
  • Maximaal aantal deelnemers: 12 deelnemers
  • Staffelkorting: bij meerdere dagdelen offerteaanvraag
  • Accreditatiepunten beroepsorganisaties: SKJ in aanvraag
  • Certificaat: Ja

LEERDOELEN


Kennis 


  • Kwaliteitseisen en wettelijke kaders: Je begrijpt de relevante kwaliteitseisen en wetgeving die van toepassing zijn op de jeugdhulp, inclusief richtlijnen voor zorgstandaarden en de rechten van jeugdigen.
  • Regels, grenzen stellen en opvoeden: Je kent de principes van het stellen van regels en grenzen die passen bij de leeftijd en ontwikkelingsfase van de jeugdigen, en begrijpt hoe dit bijdraagt aan een veilige en ondersteunende omgeving.
  • Pedagogische (vrijheidsbeperkende) maatregelen: Je hebt inzicht in de verschillende pedagogische (vrijheidsbeperkende) maatregelen die kunnen worden ingezet om jeugdigen te ondersteunen in hun ontwikkeling, en hoe deze effectief kunnen worden toegepast.
  • Vrijheidsbeperkende maatregelen: Je begrijpt de context en richtlijnen voor het gebruik van vrijheidsbeperkende maatregelen, inclusief de ethische en juridische overwegingen.
  • Strafvoorwaarden in forensische jeugdhulp: Je bent op de hoogte van de strafvoorwaarden die van toepassing zijn in de forensische jeugdhulp en begrijpt hoe deze invloed hebben op het begeleidingsproces.
  • Beperkingen in de beslissingsbevoegdheid: Je kent de situaties waarin beslissingsbevoegdheid van jeugdigen kan worden beperkt en begrijpt de juridische en morele implicaties hiervan.
  • Verschil tussen dwang en drang: Je begrijpt het onderscheid tussen dwang en drang in de context van de jeugdhulp, en kunt deze concepten toepassen in je werkpraktijk.
  • Proportionaliteitsprincipe: Je bent bekend met het proportionaliteitsprincipe, dat stelt dat maatregelen in verhouding moeten staan tot de situatie en het gedrag van de jeugdige.
  • Subsidiariteitsprincipe: Je begrijpt het subsidiariteitsprincipe, dat voorschrijft dat er eerst naar minder ingrijpende maatregelen moet worden gekeken voordat strengere maatregelen worden toegepast.

Vaardigheden


  • Voorwaarden voor inzet van pedagogische (vrijheidsbeperkende) maatregelen: Je leert de voorwaarden en criteria voor het effectief inzetten van pedagogische maatregelen in de begeleiding van jeugdigen.
  • Inzetten en evalueren van vrijheidsbeperkende maatregelen in noodsituaties: Je ontwikkelt vaardigheden om vrijheidsbeperkende maatregelen adequaat toe te passen in noodsituaties en deze nadien te evalueren op effectiviteit en noodzaak.
  • Handelen volgens het proportionaliteits- en subsidiariteitsprincipe: Je oefent met het toepassen van het proportionaliteits- en subsidiariteitsprincipe in je besluitvorming en acties.
  • Herkennen van verschillende vormen van vrijheidsbeperkende maatregelen: Je leert verschillende vormen van (pedagogisch) vrijheidsbeperkende maatregelen te herkennen en de juiste context voor hun toepassing te identificeren.
  • Hulpverlenen op basis van de methodische stappen binnen het hulpverleningsproces: Je leert hoe je pedagogische (vrijheidsbeperkende) maatregelen in relatie tot de stappen uitvoert.
  • De pedagogische basis, professionele beroepshouding en pedagogische grondhouding: Je kunt de pedagogische waarden toepassen in de hulpverlening die je aan jeugdigen geeft.

Attitude


  • Handelen vanuit een pedagogische grondhouding: Je ontwikkelt een pedagogische grondhouding die het welzijn en de ontwikkeling van de jeugdige centraal stelt in je handelen.
  • Werkrelatie tussen begeleider en jeugdige bevorderen: Je streeft naar het bevorderen van een positieve werkrelatie met de jeugdige, gebaseerd op vertrouwen en respect.
  • Bejegening van de jeugdige: Je leert de betekenis van een respectvolle bejegening en hoe dit bijdraagt aan de ontwikkeling en het welzijn van de jeugdige.
  • Onderbouwen en verantwoorden van beslissingen rondom pedagogische maatregelen: Je ontwikkelt het vermogen om je beslissingen over pedagogische maatregelen te onderbouwen en te verantwoorden aan collega’s en andere betrokkenen.

 

top
© 2025 - Powered by CareSkillz
0