Training methodisch werken

1.500 (excl. BTW)

Beschrijving

Je leert de basisprincipes van doelgericht werken, inclusief hoe je SMART-doelen kunt formuleren die specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden zijn. Daarnaast krijg je inzicht in het belang van rapportage, zowel voor de evaluatie van hulpverlening als voor de communicatie met collega’s en betrokkenen. Door middel van praktische opdrachten, voorbeelden uit de praktijk en reflectieve oefeningen krijg je de kans om je eigen vaardigheden in het schrijven van doelen en rapporten te ontwikkelen.


ALGEMENE INFORMATIE


  • Soort: Incompany training
  • Tijdsduur: 1 dagdeel
  • Totale prijs: € 650,- excl. BTW per dagdeel
  • Maximaal aantal deelnemers: 12 deelnemers
  • Staffelkorting: bij meerdere dagdelen offerteaanvraag
  • Accreditatiepunten beroepsorganisaties: SKJ in aanvraag
  • Certificaat: Ja

LEERDOELEN


Kennis 


  • Kennis methodisch werken: je leert welke stappen er zijn binnen het methodische werken binnen hulpverleningstrajecten. Van de aanmeldfase tot het einde van de hulpverlening.
  • Hulpverleningsplan maken: je leert uit welke onderdelen een hulpverleningsplan bestaat en welke informatie je hierin vastlegt.
  • Risico’s analyseren: je leert over verschillende soorten risicoanalyses en hoe je de uitkomsten vertaalt naar doelen in het hulpverleningsplan.
  • Basiseisen rapporteren: je leert welke vormen van rapportage er zijn en op welke manier je professioneel en objectief rapporteert.
  • Doelen beschrijven: je leert aan welke eisen doelen moeten voldoen en hoe je beschrijft, waaronder de SMART-methode.
  • Inzicht in doelstellingen: je kan de verschillende soorten doelstellingen (korte- en langetermijndoelen) beschrijven en hun rol binnen het hulpverleningsproces uitleggen.
  • Kennis van evaluatiemethoden: je kent verschillende evaluatiemethoden en kan uitleggen hoe deze worden gebruikt om de voortgang van doelen te beoordelen.

Vaardigheden


  • Pedagogigsche basis: je kunt de elementen van de pedagogische basis toepassen binnen de verschillende fasen van het hulpverleningsproces.
  • Rapportages schrijven: je bent in staat om een duidelijke, gestructureerde en doelgerichte rapportage op te stellen die voldoet aan de gestelde eisen en richtlijnen.
  • Doelen formuleren: je kan effectieve en haalbare doelen formuleren voor jeugdigen en gezinnen, waarbij je rekening houdt met hun wensen, behoeften en leefwereld.
  • Gebruik van evaluatie-instrumenten: je leert evaluatie-instrumenten te gebruiken om de voortgang van gestelde doelen (op basis van risico’s) te monitoren en te rapporteren.
  • Feedback geven en ontvangen: je kan constructieve feedback geven op rapportages en doelen van collega’s en is in staat om feedback van anderen te integreren in je eigen werk.

Attitude


  • Professionele beroepshouding: je past je kennis en inzichten toe tijdens methodisch werken. Je werkt op basis van de eisen en handelt zorgvuldig in samenwerking met jeugdigen, ouders en andere hulpverleners. Je beschikt over analytische vaardigheden en schrijfvaardigheden waarmee je handelen verantwoord in rapportages. Daarnaast handel je adequaat door tijdig risico’s te signaleren en hier de juiste acties op uit te zetten.
  • Pedagogische grondhouding: je werkt vanuit een pedagogische grondhouding waarbij de werkrelatie tussen jou, de jeugdige en ouders centraal staat.

 

top
© 2025 - Powered by CareSkillz
0