Beschrijving
In deze training gaan we nader in op de doelgroep jeugdigen die radicaliseren. Deze doelgroep vraagt om een specifieke aanpak. Niet alleen vanuit de hulpverlening zelf, maar ook gericht op de veiligheid van de jeugdige, de omgeving en professionals. Ook de samenwerking binnen de veiligheidsketen is een belangrijk onderdeel waar je continu mee te maken hebt binnen dit werkveld.
ALGEMENE INFORMATIE
- Soort: incompany training
- Voor wie: jeugdprofessionals, gedragswetenschappers
- Tijdsduur: 1 dagdeel
- Totale prijs: 1500,- excl. BTW
- Maximaal aantal deelnemers: 12 deelnemers
- Staffelkorting: voor meerdere groepen kunt u een offerte op maat aanvragen
- Accreditatiepunten beroepsorganisaties: SKJ in aanvraag
- Certificaat: ja
LEERDOELEN
Kennis
- Wettelijke kaders en eisen: kennis over de relevante wettelijke kaders en eisen in relatie tot de doelgroep jeugdigen die radicaliseren.
- Basisbegrippen: kennis over de belangrijkste basisbegrippen in relatie tot de doelgroep jeugdigen die radicaliseren.
- Kenmerken en begeleiding van de doelgroep: kennis over de kenmerken de doelgroep jeugdigen die radicaliseren en de methodische aanpak.
- Verantwoordelijkheidsverdeling: kennis over de verantwoordelijkheidsverdeling op basis van de Norm Verantwoorde Werktoedeling in relatie tot de inzet van hulpverlening.
- Samenwerking binnen de keten borgen: kennis over de betrokken ketenpartners in relatie tot forensische jeugdhulp en de wijze waarop de samenwerking bevorderd en geborgd kan worden.
- Ouders betrekken bij de hulpverlening: kennis over de verschillende momenten waarop ouders betrokken worden, communicatietechnieken en omgaan met conflicten.
- Sociaal netwerk betrekken: kennis over de wijze waarop het sociale netwerk betrokken kan worden, verbeterd of het opbouwen van een nieuw en gezond netwerk.
Vaardigheden
- Hulpverleningsproces: binnen de fasering van het hulpverleningsproces, van aanmelding tot einde hulpverlening, de juiste stappen ondernemen in relatie tot de doelgroep jeugdigen die radicaliseren.
- Pedagogische basis: de pedagogische basis als uitgangspunt nemen en toepassen voor het verlenen van de hulpverlening in relatie tot de doelgroep jeugdigen die radicaliseren.
- Risico’s en escalatieniveaus: risico’s signaleren en escalatieniveaus herkennen in relatie tot de doelgroep jeugdigen die radicaliseren, zodat er gerichte interventies ingezet kunnen worden.
- Modellen, methodieken, (gespreks-)technieken en instrumenten: toepassen van relevante interventies en instrumenten in relatie tot de doelgroep jeugdigen die radicaliseren.
- Interventies: de inzet van evidence-based interventies in relatie tot de doelgroep jeugdigen die radicaliseren.
Attitude
- De professionele beroepshouding: toepassen van kennis en de professionele houding, zodat er kwalitatief hoge en veilige hulpverlening geboden wordt.
- De pedagogische grondhouding: toepassen van de pedagogische grondhouding ter ondersteuning van jeugdigen om zich optimaal te ontwikkelen.