Je leert over de richtlijnen voor het bespreekbaar maken van seksualiteit in de jeugdhulp en hoe je een open, respectvolle dialoog kunt aangaan met jeugdigen . Daarnaast bieden we inzicht in het kwaliteitskader dat helpt bij het voorkomen van misbruik, inclusief de verantwoordelijkheden van professionals en instellingen.


ALGEMENE INFORMATIE


  • Soort: e-learningmodule
  • Voor wie: jeugdprofessionals, gedragswetenschappers
  • Tijdsduur: 2 uur, 30 minuten toets
  • Totale prijs: € 20,- excl. BTW per deelnemer
  • Staffelkorting: voor meerdere deelnemers kunt u een offerte op maat aanvragen
  • Accreditatiepunten beroepsorganisaties: SKJ in aanvraag
  • Certificaat: ja

LEERDOELEN


Kennis 


  • Inzicht in de seksuele ontwikkeling van jeugdigen en specifieke doelgroepen: kennis opdoen over de ontwikkelingsaspecten van seksualiteit bij jeugdigen in het algemeen, jeugdigen met LVB, autisme, hechtingsproblematiek en traumagerelateerde problematiek.
  • Basisbegrippen: kennis van basisbegrippen rondom de seksuele ontwikkeling, overschrijdend gedrag en seksueel geweld.
  • Pedagogische basis: je krijgt inzicht in de wijze waarop de seksuele ontwikkeling onderdeel is van de pedagogische basis. Zoals het creëren van een veilige omgeving, het bevorderen van de autonomie, de seksuele ontwikkeling en de inzet van regels, grenzen en opvoedtechnieken.
  • Signaleren van risico’s: kennis van signalen en risicofactoren die wijzen op mogelijke misbruiksituaties en seksueel overschrijdend gedrag.

Vaardigheden


  • Hulpverleningsproces: je leert vaardigheden aan om seksualiteit en signalen van misbruik of grensoverschrijdend gedrag door het gehele hulpverleningsproces aan te kaarten en interventies in te zetten.
  • Seksuele voorlichting geven: je leert hoe je seksuele voorlichting kunt geven en met welke factoren je rekening houdt bij de specifieke doelgroepen zoals LVB, autisme, hechtingsproblematiek en traumagerelateerde problematiek.
  • Gesprekstechnieken: je leert welke gesprekstechnieken je in kunt zetten in verschillende situaties.
  • Risicotaxaties: je leert welke risico-taxaties er zijn en welke je in kunt zetten in specifieke situaties, zoals situaties waarin er (mogelijk) sprake is van seksuele uitbuiting.
  • Methoden: je kunt erkende methoden inzetten om seksualiteit bespreekbaar te maken en besluitvorming over de inzet van interventies binnen het hulpverleningstraject.
  • Beleid implementeren: in staat zijn om de richtlijnen en het kwaliteitskader toe te passen in de dagelijkse praktijk van de jeugdhulp.
  • Evalueren van veiligheid: leren hoe je de veiligheid van jongeren kunt evalueren en waar nodig verbeteringen kunt doorvoeren.

Attitude


  • De professionele beroepshouding: je past je kennis en professionele houding toe, zodat je kwalitatief hoge en veilige hulpverlening kunt bieden.
  • De pedagogische grondhouding: je past een pedagogische grondhouding toe ter ondersteuning van jeugdigen om zich optimaal te ontwikkelen.

 

Over de instructeur

Profielfoto

CareSkillz

CareSkillz heeft met zijn medewerkers jarenlange ervaring in de uitvoering van de hulpverlening en op het gebied van wettelijke kaders en kwaliteitseisen. Wij willen een bijdrage leveren aan de kwaliteit en veiligheid van de jeugdhulp.

Bekijk meer cursussen van CareSkillz →

Inhoud

Over de module
Deel 1 – Introductie (basis) 00:01:00
Deel 1 – Introductie (gevorderd) 00:00:00
Deel 1 – Introductie (expert) 00:00:00
Deel 1 – Introductie (leidinggevenden) 00:00:00
Deel 1 – Kaders, basisbegrippen, intern en extern betrokkenen
1.1 * Wettelijke kaders en (kwaliteits)eisen algemeen 00:04:00
1.1.1 Wettelijke kaders en eisen seksualiteit en preventie misbruik 00:05:00
1.2 * Algemene basisbegrippen 00:03:00
1.2.1 – Basisbegrippen seksualiteit en misbruik 00:05:00
1.3 * Intern en extern betrokkenen algemeen 00:01:00
1.4 * Samenwerking binnen de keten 00:01:00
1.5 * Ouders betrekken bij de jeugdhulp 00:02:00
1.6 * Het sociale netwerk betrekken 00:02:00
Deel 2 - Het hulpverleningsproces, eisen aan de organisatie en pedagogische basis
2.1 * Het hulpverleningsproces 00:08:00
Fase probleemverkenning
2.1.1 Probleemverkenning – Aanmeldfase seksualiteit 00:01:00
2.1.2 Probleemverkenning – Intakefase seksualiteit 00:02:00
2.1.3 Probleemverkenning – Fase risicoanalyse seksualiteit 00:01:00
2.1.4 Probleemverkenning – Fase hulpverleningsplan maken seksualiteit 00:03:00
Fase planmatig werken
2.1.5 Planmatig werken – Startfase seksualiteit 00:01:00
2.1.6 Planmatig werken – Uitvoeren hulpverlening seksualiteit 00:03:00
2.1.7 Planmatig werken – Rapporteren seksualiteit 00:01:00
2.1.8 Planmatig werken – Evalueren seksualiteit 00:01:00
Fase einde hulpverlening en nazorg
2.1.10 Fase einde hulpverlening – seksualiteit 00:01:00
2.1.10 Fase nazorg – seksualiteit 00:01:00
Deel 2 - Randvoorwaarden eisen organisatie
2.2 * Eisen aan de organisatie 00:01:00
2.2.1 Beleid en interne werkwijzen – Seksualiteit 00:06:00
2.2.2 Deskundigheidsbevordering – Seksualiteit 00:01:00
2.2.3 Ketensamenwerking bevorderen – seksualiteit 00:02:00
2.2.4 Interne overlegstructuur – Seksualiteit 00:02:00
2.2.5 Intervisie – Seksualiteit 00:02:00
2.2.6 Obstakels signaleren en verbeteren – Seksualiteit 00:02:00
2.2 – Afsluiting randvoorwaarden seksualiteit 00:03:00
Deel 2 - De pedagogische basis
2.3 * De pedagogische basis 00:01:00
2.3.1 * Pedagogisch beleid en interne werkwijzen 00:02:00
2.3.1.1 Pedagogisch beleid – Seksualiteit en preventie misbruik 00:01:00
2.3.2 * Behandel- en begeleidingsklimaat 00:01:00
2.3.3 * Vijf basisprincipes pedagogische basis 00:01:00
2.3.3.1 Basisprincipe * Veilige omgeving creëren 00:02:00
2.3.3.2 Basisprincipe * Autonomie bevorderen 00:01:00
2.3.3.3 Basisprincipe * Interacties jeugdigen begeleiden 00:01:00
2.3.3.4 Basisprincipe * Leeftijd en ontwikkeling 00:05:00
2.3.3.4.1 Ontwikkeling – Seksuele ontwikkeling 12 tot 23 jaar 00:00:00
2.3.3.4.2 Ontwikkeling – Seksuele ontwikkeling specifieke doelgroepen 00:03:00
2.3.3.5 – Basisprincipe – Regels, grenzen en opvoeden seksualiteit 00:00:00
2.3.4 * Theoretische kaders 00:01:00
Methodieken, interventies, instrumenten en (gespreks)technieken
2.3.5 * Methodieken, interventies, instrumenten en (gespreks)technieken 00:01:00
2.3.5.1 Methoden
Methode – Vlaggensysteem seksueel gedrag 00:01:00
Methode – BETTER in gesprek over seksualiteit 00:01:00
Methode – LOVE-regel in gesprek over seksualiteit door ouders 00:01:00
Deel 2.3.5.2 Interventies
* Een passende interventie kiezen 00:02:00
Preventieve interventies
Preventieve interventie – Seksuele voorlichting 00:02:00
Preventieve interventie – Seksuele voorlichting 12 tot 23 jaar 00:01:00
Preventieve interventie – Seksuele voorlichting SGOG 00:01:00
Preventieve interventie – Seksuele voorlichting autisme 00:01:00
Preventieve interventie – Seksuele voorlichting LVB 00:01:00
Preventieve interventie – Seksuele voorlichting hechtingsproblemen 00:01:00
Preventieve interventie – Seksuele voorlichting trauma 00:01:00
Interventies begeleiding
Behandelinterventies
Vaktherapie
Vaardigheidstrainingen
Vaardigheidsheidstrainingen – Weerbaarheid 00:01:00
2.3.5.3 Technieken
Pedagogische technieken
Pedagogische techniek * Positieve benadering 00:01:00
Pedagogische techniek * Situatie- en krachtgericht werken 00:02:00
Pedagogische techniek * Ondersteunend en motiverend klimaat 00:02:00
Pedagogische techniek * De jeugdprofessional als rolmodel 00:01:00
Pedagogische techniek* De-escalerend werken 00:01:00
Gesprekstechnieken
Gesprekstechniek – Motiverende gespreksvoering 00:02:00
Gesprekstechniek – Oplossingsgerichte gesprekken 00:01:00
Gesprekstechniek – Reflectieve gesprekken 00:01:00
Gesprekstechniek – Dialooggerichte gesprekken seksualiteit 00:01:00
2.3.5.4 Instrumenten
Instrument – Risicotaxatie seksuele uitbuiting 00:01:00
Instrument – Risicotaxatie SGOG 00:00:00
Instrument – Risicotaxatie 11VB 00:01:00
2.3.5.5 Modellen
Model – LUNDY model voor participatie jeugdigen en ouders 00:01:00
Deel 3 - De beroepshouding
3.1 * De beroepshouding 00:01:00
3.1.1 * De professionele beroepshouding 00:01:00
3.1.2 * De pedagogische grondhouding 00:01:00
top
© 2025 - Powered by CareSkillz
0