Je leert over de richtlijnen voor het bespreekbaar maken van seksualiteit in de jeugdhulp en hoe je een open, respectvolle dialoog kunt aangaan met jeugdigen . Daarnaast bieden we inzicht in het kwaliteitskader dat helpt bij het voorkomen van misbruik, inclusief de verantwoordelijkheden van professionals en instellingen.
ALGEMENE INFORMATIE
- Soort: e-learningmodule
- Voor wie: jeugdprofessionals, gedragswetenschappers
- Tijdsduur: 2 uur, 30 minuten toets
- Totale prijs: € 20,- excl. BTW per deelnemer
- Staffelkorting: voor meerdere deelnemers kunt u een offerte op maat aanvragen
- Accreditatiepunten beroepsorganisaties: SKJ in aanvraag
- Certificaat: ja
LEERDOELEN
Kennis
- Inzicht in de seksuele ontwikkeling van jeugdigen en specifieke doelgroepen: kennis opdoen over de ontwikkelingsaspecten van seksualiteit bij jeugdigen in het algemeen, jeugdigen met LVB, autisme, hechtingsproblematiek en traumagerelateerde problematiek.
- Basisbegrippen: kennis van basisbegrippen rondom de seksuele ontwikkeling, overschrijdend gedrag en seksueel geweld.
- Pedagogische basis: je krijgt inzicht in de wijze waarop de seksuele ontwikkeling onderdeel is van de pedagogische basis. Zoals het creëren van een veilige omgeving, het bevorderen van de autonomie, de seksuele ontwikkeling en de inzet van regels, grenzen en opvoedtechnieken.
- Signaleren van risico’s: kennis van signalen en risicofactoren die wijzen op mogelijke misbruiksituaties en seksueel overschrijdend gedrag.
Vaardigheden
- Hulpverleningsproces: je leert vaardigheden aan om seksualiteit en signalen van misbruik of grensoverschrijdend gedrag door het gehele hulpverleningsproces aan te kaarten en interventies in te zetten.
- Seksuele voorlichting geven: je leert hoe je seksuele voorlichting kunt geven en met welke factoren je rekening houdt bij de specifieke doelgroepen zoals LVB, autisme, hechtingsproblematiek en traumagerelateerde problematiek.
- Gesprekstechnieken: je leert welke gesprekstechnieken je in kunt zetten in verschillende situaties.
- Risicotaxaties: je leert welke risico-taxaties er zijn en welke je in kunt zetten in specifieke situaties, zoals situaties waarin er (mogelijk) sprake is van seksuele uitbuiting.
- Methoden: je kunt erkende methoden inzetten om seksualiteit bespreekbaar te maken en besluitvorming over de inzet van interventies binnen het hulpverleningstraject.
- Beleid implementeren: in staat zijn om de richtlijnen en het kwaliteitskader toe te passen in de dagelijkse praktijk van de jeugdhulp.
- Evalueren van veiligheid: leren hoe je de veiligheid van jongeren kunt evalueren en waar nodig verbeteringen kunt doorvoeren.
Attitude
- De professionele beroepshouding: je past je kennis en professionele houding toe, zodat je kwalitatief hoge en veilige hulpverlening kunt bieden.
- De pedagogische grondhouding: je past een pedagogische grondhouding toe ter ondersteuning van jeugdigen om zich optimaal te ontwikkelen.
Over de instructeur

CareSkillz
CareSkillz heeft met zijn medewerkers jarenlange ervaring in de uitvoering van de hulpverlening en op het gebied van wettelijke kaders en kwaliteitseisen. Wij willen een bijdrage leveren aan de kwaliteit en veiligheid van de jeugdhulp.
Inhoud
Over de module | |||
Deel 1 – Introductie (basis) | 00:01:00 | ||
Deel 1 – Introductie (gevorderd) | 00:00:00 | ||
Deel 1 – Introductie (expert) | 00:00:00 | ||
Deel 1 – Introductie (leidinggevenden) | 00:00:00 | ||
Deel 1 – Kaders, basisbegrippen, intern en extern betrokkenen | |||
1.1 * Wettelijke kaders en (kwaliteits)eisen algemeen | 00:04:00 | ||
1.1.1 Wettelijke kaders en eisen seksualiteit en preventie misbruik | 00:05:00 | ||
1.2 * Algemene basisbegrippen | 00:03:00 | ||
1.2.1 – Basisbegrippen seksualiteit en misbruik | 00:05:00 | ||
1.3 * Intern en extern betrokkenen algemeen | 00:01:00 | ||
1.4 * Samenwerking binnen de keten | 00:01:00 | ||
1.5 * Ouders betrekken bij de jeugdhulp | 00:02:00 | ||
1.6 * Het sociale netwerk betrekken | 00:02:00 | ||
Deel 2 - Het hulpverleningsproces, eisen aan de organisatie en pedagogische basis | |||
2.1 * Het hulpverleningsproces | 00:08:00 | ||
Fase probleemverkenning | |||
2.1.1 Probleemverkenning – Aanmeldfase seksualiteit | 00:01:00 | ||
2.1.2 Probleemverkenning – Intakefase seksualiteit | 00:02:00 | ||
2.1.3 Probleemverkenning – Fase risicoanalyse seksualiteit | 00:01:00 | ||
2.1.4 Probleemverkenning – Fase hulpverleningsplan maken seksualiteit | 00:03:00 | ||
Fase planmatig werken | |||
2.1.5 Planmatig werken – Startfase seksualiteit | 00:01:00 | ||
2.1.6 Planmatig werken – Uitvoeren hulpverlening seksualiteit | 00:03:00 | ||
2.1.7 Planmatig werken – Rapporteren seksualiteit | 00:01:00 | ||
2.1.8 Planmatig werken – Evalueren seksualiteit | 00:01:00 | ||
Fase einde hulpverlening en nazorg | |||
2.1.10 Fase einde hulpverlening – seksualiteit | 00:01:00 | ||
2.1.10 Fase nazorg – seksualiteit | 00:01:00 | ||
Deel 2 - Randvoorwaarden eisen organisatie | |||
2.2 * Eisen aan de organisatie | 00:01:00 | ||
2.2.1 Beleid en interne werkwijzen – Seksualiteit | 00:06:00 | ||
2.2.2 Deskundigheidsbevordering – Seksualiteit | 00:01:00 | ||
2.2.3 Ketensamenwerking bevorderen – seksualiteit | 00:02:00 | ||
2.2.4 Interne overlegstructuur – Seksualiteit | 00:02:00 | ||
2.2.5 Intervisie – Seksualiteit | 00:02:00 | ||
2.2.6 Obstakels signaleren en verbeteren – Seksualiteit | 00:02:00 | ||
2.2 – Afsluiting randvoorwaarden seksualiteit | 00:03:00 | ||
Deel 2 - De pedagogische basis | |||
2.3 * De pedagogische basis | 00:01:00 | ||
2.3.1 * Pedagogisch beleid en interne werkwijzen | 00:02:00 | ||
2.3.1.1 Pedagogisch beleid – Seksualiteit en preventie misbruik | 00:01:00 | ||
2.3.2 * Behandel- en begeleidingsklimaat | 00:01:00 | ||
2.3.3 * Vijf basisprincipes pedagogische basis | 00:01:00 | ||
2.3.3.1 Basisprincipe * Veilige omgeving creëren | 00:02:00 | ||
2.3.3.2 Basisprincipe * Autonomie bevorderen | 00:01:00 | ||
2.3.3.3 Basisprincipe * Interacties jeugdigen begeleiden | 00:01:00 | ||
2.3.3.4 Basisprincipe * Leeftijd en ontwikkeling | 00:05:00 | ||
2.3.3.4.1 Ontwikkeling – Seksuele ontwikkeling 12 tot 23 jaar | 00:00:00 | ||
2.3.3.4.2 Ontwikkeling – Seksuele ontwikkeling specifieke doelgroepen | 00:03:00 | ||
2.3.3.5 – Basisprincipe – Regels, grenzen en opvoeden seksualiteit | 00:00:00 | ||
2.3.4 * Theoretische kaders | 00:01:00 | ||
Methodieken, interventies, instrumenten en (gespreks)technieken | |||
2.3.5 * Methodieken, interventies, instrumenten en (gespreks)technieken | 00:01:00 | ||
2.3.5.1 Methoden | |||
Methode – Vlaggensysteem seksueel gedrag | 00:01:00 | ||
Methode – BETTER in gesprek over seksualiteit | 00:01:00 | ||
Methode – LOVE-regel in gesprek over seksualiteit door ouders | 00:01:00 | ||
Deel 2.3.5.2 Interventies | |||
* Een passende interventie kiezen | 00:02:00 | ||
Preventieve interventies | |||
Preventieve interventie – Seksuele voorlichting | 00:02:00 | ||
Preventieve interventie – Seksuele voorlichting 12 tot 23 jaar | 00:01:00 | ||
Preventieve interventie – Seksuele voorlichting SGOG | 00:01:00 | ||
Preventieve interventie – Seksuele voorlichting autisme | 00:01:00 | ||
Preventieve interventie – Seksuele voorlichting LVB | 00:01:00 | ||
Preventieve interventie – Seksuele voorlichting hechtingsproblemen | 00:01:00 | ||
Preventieve interventie – Seksuele voorlichting trauma | 00:01:00 | ||
Interventies begeleiding | |||
Behandelinterventies | |||
Vaktherapie | |||
Vaardigheidstrainingen | |||
Vaardigheidsheidstrainingen – Weerbaarheid | 00:01:00 | ||
2.3.5.3 Technieken | |||
Pedagogische technieken | |||
Pedagogische techniek * Positieve benadering | 00:01:00 | ||
Pedagogische techniek * Situatie- en krachtgericht werken | 00:02:00 | ||
Pedagogische techniek * Ondersteunend en motiverend klimaat | 00:02:00 | ||
Pedagogische techniek * De jeugdprofessional als rolmodel | 00:01:00 | ||
Pedagogische techniek* De-escalerend werken | 00:01:00 | ||
Gesprekstechnieken | |||
Gesprekstechniek – Motiverende gespreksvoering | 00:02:00 | ||
Gesprekstechniek – Oplossingsgerichte gesprekken | 00:01:00 | ||
Gesprekstechniek – Reflectieve gesprekken | 00:01:00 | ||
Gesprekstechniek – Dialooggerichte gesprekken seksualiteit | 00:01:00 | ||
2.3.5.4 Instrumenten | |||
Instrument – Risicotaxatie seksuele uitbuiting | 00:01:00 | ||
Instrument – Risicotaxatie SGOG | 00:00:00 | ||
Instrument – Risicotaxatie 11VB | 00:01:00 | ||
2.3.5.5 Modellen | |||
Model – LUNDY model voor participatie jeugdigen en ouders | 00:01:00 | ||
Deel 3 - De beroepshouding | |||
3.1 * De beroepshouding | 00:01:00 | ||
3.1.1 * De professionele beroepshouding | 00:01:00 | ||
3.1.2 * De pedagogische grondhouding | 00:01:00 |