In de jeugdhulpverlening is het van groot belang om samen met jeugdigen, ouders en andere betrokkenen te werken aan duidelijke, haalbare en meetbare doelen. SMART-doelen bieden hierbij structuur, houvast en richting. Deze methode helpt om de hulpvraag van een jeugdige om te zetten in concrete stappen die aansluiten bij hun leefwereld, krachten en ontwikkelingsmogelijkheden.
Je leert hoe je – samen met de jeugdige, ouders en andere betrokkenen – vanuit een gedeelde visie tot concrete doelen komt die motiveren en richting geven. Daarbij is ook ruimte voor situaties waarin weerstand aanwezig is of sprake is van een gedwongen kader. We kijken hoe je dan toch doelen kunt formuleren die werkbaar en acceptabel zijn, zonder de samenwerking uit het oog te verliezen.
ALGEMENE INFORMATIE
- Soort: Verkorte e-learningmodule
- Tijdsduur: 45 minuten stof, 15 minuten toets
- Totale prijs: € 15,- excl. BTW per deelnemer
- Staffelkorting: bij meerdere deelnemers
- Accreditatiepunten beroepsorganisaties: SKJ in aanvraag
- Certificaat: ja
LEERDOELEN
Kennis
- Wat een SMART-doel is
- Het belang van SMART-doelen
Vaardigheden
- In gesprek gaan over doelen
- SMART-doelen schrijven
- Vragen stellen per onderdeel
Attitude
- Het belang van SMART-doelen kunnen uitdragen
- Meten van het effect van hulpverlening om verantwoording af te leggen
Over de instructeur

CareSkillz
CareSkillz heeft met zijn medewerkers jarenlange ervaring in de uitvoering van de hulpverlening en op het gebied van wettelijke kaders en kwaliteitseisen. Wij willen een bijdrage leveren aan de kwaliteit en veiligheid van de jeugdhulp.
Inhoud
Deel 1 – Introductie | |||
1.1 Over de e-learningmodule SMART-doelen schrijven | 00:01:00 | ||
1.2 Gebruikte bronnen SMART-doelen schrijven | 00:01:00 | ||
Deel 2 – Theorie | |||
2.1 Definitie en uitleg SMART-doelen | 00:00:00 | ||
2.2 Waarom zijn SMART-doelen belangrijk? | 00:00:00 | ||
Deel 3 – De praktijk | |||
3.1 Introductie SMART-doelen ‘in de praktijk’ | 00:00:00 | ||
3.2 S – Specifiek | 00:00:00 | ||
3.3 M – Meetbaar | 00:00:00 | ||
3.4 A – Acceptabel | 00:00:00 | ||
3.5 R – Realistisch | 00:00:00 | ||
3.6 T – Tijdgebonden | 00:00:00 | ||
3.7 H – Hulpmiddelen | 00:00:00 | ||
Deel 4 – Samengevat | |||
4.1 Kerninzichten SMART-doelen schrijven | 00:00:00 | ||
4.2 Actieplan SMART-doelen schrijven | 00:00:00 | ||
4.3 Checklist SMART-doelen schrijven | 00:00:00 | ||
Deel 5 - Afronding van de e-learningmodule | |||
5.1 Toets SMART-doelen schrijven | 00:00:00 |
Reviews
Er zijn nog geen reviews achter gelaten voor deze cursus.