Tijdens het volgen van deze e-learningmodule leer je onder andere wat incidenten en calamiteiten zijn, wat er wordt verstaan onder geweld binnen de jeugdhulp en hoe je ze registreert en evalueert. Het doel hiervan is dat je samen met collega’s en binnen de keten van hulpverlening leert van verbeteringen die mogelijk zijn. Je leert over de verschillende soorten incidenten, mogelijke oorzaken en gevolgen.


ALGEMENE INFORMATIE


  • Soort: e-learningmodule
  • Voor wie: jeugdprofessionals, gedragswetenschappers
  • Tijdsduur: 2 uur, 30 minuten toets
  • Totale prijs: € 20,- excl. BTW per deelnemer
  • Staffelkorting: voor meerdere deelnemers kunt u een offerte op maat aanvragen
  • Accreditatiepunten beroepsorganisaties: SKJ in aanvraag
  • Certificaat: ja

LEERDOELEN


Kennis 


  • Wettelijke kaders en eisen: kennis over de relevante wettelijke kaders en eisen in relatie tot incidenten, calamiteiten en geweld.
  • Proces: de wijze waarop het proces incidenten, calamiteiten en geweld ingericht is en wie wat doet op welk moment.
  • Basisbegrippen: kennis over de belangrijkste basisbegrippen in relatie tot incidenten, calamiteiten en geweld.
  • Verantwoordelijkheidsverdeling: kennis over de verantwoordelijkheidsverdeling binnen de organisatie.
  • Samenwerking binnen de keten borgen: kennis over de betrokken ketenpartners in relatie tot incidenten, calamiteiten en geweld en de wijze waarop de samenwerking bevorderd en geborgd kan worden.
  • Ouders betrekken bij de hulpverlening: kennis over de verschillende momenten waarop ouders betrokken worden, communicatietechnieken en omgaan met conflicten.
  • Sociaal netwerk betrekken: kennis over de wijze waarop het sociale netwerk betrokken kan worden, verbeterd of het opbouwen van een nieuw en gezond netwerk.

Vaardigheden


  • Hulpverleningsproces: binnen de fasering van het hulpverleningsproces, van aanmelding tot einde hulpverlening, de juiste stappen ondernemen in relatie tot incidenten, calamiteiten en geweld.
  • Risico’s en escalatieniveaus: risico’s signaleren en escalatieniveaus herkennen in relatie tot incidenten, calamiteiten en geweld, zodat er gerichte interventies ingezet kunnen worden.
  • Incidenten melden, registreren en verbetermaatregelen vaststellen: incidenten melden binnen de organisatie, eisen aan de inhoud van registraties en de opvolging om continu te verbeteren met elkaar.

Attitude


  • De professionele beroepshouding: toepassen van kennis en de professionele houding, zodat er kwalitatief hoge en veilige hulpverlening geboden wordt.
  • De pedagogische grondhouding: toepassen van de pedagogische grondhouding ter ondersteuning van jeugdigen om zich optimaal te ontwikkelen.

 

Over de instructeur

Profielfoto

CareSkillz

CareSkillz heeft met zijn medewerkers jarenlange ervaring in de uitvoering van de hulpverlening en op het gebied van wettelijke kaders en kwaliteitseisen. Wij willen een bijdrage leveren aan de kwaliteit en veiligheid van de jeugdhulp.

Bekijk meer cursussen van CareSkillz →

Inhoud

Over de module
Deel 1 – Introductie (basis) 00:00:00
Deel 1 – Introductie (gevorderd) 00:00:00
Deel 1 – Introductie (expert) 00:00:00
Deel 1 – Introductie (leidinggevenden) 00:00:00
Deel 1– Kaders, basisbegrippen, intern en extern betrokkenen
1.1 * Wettelijke kaders en (kwaliteits)eisen algemeen 00:05:00
1.1.1 Wettelijke kaders en eisen incidenten, calamiteiten, geweld 00:05:00
1.2 * Algemene basisbegrippen 00:03:00
1.2.1 – Basisbegrippen incidenten, calamiteiten en geweld 00:03:00
1.2.2 – Basisbegrippen soorten incidenten, calamiteiten en geweld 00:10:00
1.3 * Intern en extern betrokkenen algemeen 00:01:00
1.4 * Samenwerking binnen de keten 00:01:00
1.5 * Ouders betrekken bij de jeugdhulp 00:02:00
1.6 * Het sociale netwerk betrekken 00:01:00
Deel 2 - Het hulpverleningsproces, eisen aan de organisatie en pedagogische basis
2.1 * Het hulpverleningsproces 00:08:00
Fase probleemverkenning
2.1.1 Probleemverkenning – Aanmeldfase incidenten, calamiteiten en geweld 00:01:00
2.1.2 Probleemverkenningsfase – Intakefase incidenten, calamiteiten en geweld 00:02:00
2.1.3 Probleemverkenningsfase – Fase risicoanalyse incidenten, calamiteiten en geweld 00:01:00
2.1.3.1 Risicofactoren ontstaan incidenten, calamiteiten en geweld 00:04:00
2.1.4 Probleemverkenningsfase – Fase hulpverleningsplan incidenten, calamiteiten en geweld 00:01:00
Fase planmatig werken
2.1.5 Planmatig werken – Startfase seksualiteit 00:01:00
2.1.6 Planmatig werken – Uitvoeren hulpverlening incidenten, calamiteiten en geweld 00:01:00
2.1.6.1 Preventief handelen voorkomen incidenten, calamiteiten en geweld 00:08:00
2.1.6.2 Handelen bij het ontstaan van incidenten, calamiteiten en geweld 00:01:00
2.1.6.3 Nazorg na incidenten, calamiteiten en geweld 00:00:00
2.1.7 Planmatig werken – Rapporteren incidenten, calamiteiten en geweld 00:01:00
2.1.8 Planmatig werken – Evalueren incidenten, calamiteiten en geweld 00:02:00
Fase einde hulpverlening en nazorg
2.1.9 Fase einde hulpverlening – incidenten, calamiteiten en geweld 00:01:00
2.1.10 Fase nazorg – incidenten, calamiteiten en geweld 00:01:00
Deel 2 - Randvoorwaarden eisen organisatie
2.2 * Eisen aan de organisatie 00:01:00
2.2.1 Beleid en interne werkwijze – Incidenten, calamiteiten en geweld 00:05:00
2.2.2 Deskundigheidsbevordering – incidenten, calamiteiten en geweld 00:01:00
2.2.3 Ketensamenwerking bevorderen – incidenten, calamiteiten en geweld 00:00:00
2.2.4 Interne overlegstructuur – incidenten, calamiteiten en geweld 00:03:00
2.2.5 Intervisie – incidenten, calamiteiten en geweld 00:02:00
Deel 3 - De beroepshouding
3.1 * De beroepshouding 00:01:00
3.1.1 * De professionele beroepshouding 00:01:00
3.1.2 * De pedagogische grondhouding 00:01:00
top
© 2025 - Powered by CareSkillz
0