Tijdens deze e-learningmodule leer je onder andere over (pedagogisch) vrijheidsbeperkende maatregelen, wat wel en niet mag en hoe je handelt in noodsituaties. Zie hieronder de leerdoelen die aan bod komen tijdens de training. Tijdens de trainingen worden ook casussen voorgelegd.
ALGEMENE INFORMATIE
- Soort: e-learningmodule
- Voor wie: jeugdprofessionals, gedragswetenschappers
- Tijdsduur: 2 uur, 30 minuten toets
- Totale prijs: € 25,- excl. BTW per deelnemer
- Staffelkorting: voor meerdere deelnemers kunt u een offerte op maat aanvragen
- Accreditatiepunten beroepsorganisaties: SKJ in aanvraag
- Certificaat: ja
LEERDOELEN
Kennis
- Kwaliteitseisen en wettelijke kaders: Je begrijpt de relevante kwaliteitseisen en wetgeving die van toepassing zijn op de jeugdhulp, inclusief richtlijnen voor zorgstandaarden en de rechten van jeugdigen.
- Regels, grenzen stellen en opvoeden: Je kent de principes van het stellen van regels en grenzen die passen bij de leeftijd en ontwikkelingsfase van de jeugdigen, en begrijpt hoe dit bijdraagt aan een veilige en ondersteunende omgeving.
- Pedagogische maatregelen: Je hebt inzicht in de verschillende pedagogische maatregelen die kunnen worden ingezet om jeugdigen te ondersteunen in hun ontwikkeling, en hoe deze effectief kunnen worden toegepast.
- Vrijheidsbeperkende maatregelen: Je begrijpt de context en richtlijnen voor het gebruik van vrijheidsbeperkende maatregelen, inclusief de ethische en juridische overwegingen.
- Strafvoorwaarden in forensische jeugdhulp: Je bent op de hoogte van de strafvoorwaarden die van toepassing zijn in de forensische jeugdhulp en begrijpt hoe deze invloed hebben op het begeleidingsproces.
- Beperkingen in de beslissingsbevoegdheid: Je kent de situaties waarin beslissingsbevoegdheid van jeugdigen kan worden beperkt en begrijpt de juridische en morele implicaties hiervan.
- Verschil tussen dwang en drang: Je begrijpt het onderscheid tussen dwang en drang in de context van de jeugdhulp, en kunt deze concepten toepassen in je werkpraktijk.
- Proportionaliteitsprincipe: Je bent bekend met het proportionaliteitsprincipe, dat stelt dat maatregelen in verhouding moeten staan tot de situatie en het gedrag van de jeugdige.
- Subsidiariteitsprincipe: Je begrijpt het subsidiariteitsprincipe, dat voorschrijft dat er eerst naar minder ingrijpende maatregelen moet worden gekeken voordat strengere maatregelen worden toegepast.
Vaardigheden
- Voorwaarden voor inzet van pedagogische maatregelen: Je leert de voorwaarden en criteria voor het effectief inzetten van pedagogische maatregelen in de begeleiding van jeugdigen.
- Inzetten en evalueren van vrijheidsbeperkende maatregelen in noodsituaties: Je ontwikkelt vaardigheden om vrijheidsbeperkende maatregelen adequaat toe te passen in noodsituaties en deze nadien te evalueren op effectiviteit en noodzaak.
- Handelen volgens het proportionaliteits- en subsidiariteitsprincipe: Je oefent met het toepassen van het proportionaliteits- en subsidiariteitsprincipe in je besluitvorming en acties.
- Herkennen van verschillende vormen van vrijheidsbeperkende maatregelen: Je leert verschillende vormen van (pedagogisch) vrijheidsbeperkende maatregelen te herkennen en de juiste context voor hun toepassing te identificeren.
- Uitvoeren van kamercontroles: Je ontwikkelt de vaardigheid om kamercontroles uit te voeren, rekening houdend met privacy en veiligheid van de jeugdigen.
- Fysiek ingrijpen in noodsituaties: Je leert veilige en verantwoorde technieken voor fysiek ingrijpen wanneer dit noodzakelijk is om de veiligheid van de jeugdige of anderen te waarborgen.
- Cameratoezicht op woonlocaties: Je bent in staat om cameratoezicht op woonlocaties te implementeren en te evalueren, met aandacht voor ethische overwegingen en privacy.
- Beperken van ongewenst bezoek: Je ontwikkelt vaardigheden om ongewenst bezoek aan de woonlocatie van jeugdigen te herkennen en effectief te beperken.
Attitude
- Handelen vanuit een pedagogische grondhouding: Je ontwikkelt een pedagogische grondhouding die het welzijn en de ontwikkeling van de jeugdige centraal stelt in je handelen.
- Werkrelatie tussen begeleider en jeugdige bevorderen: Je streeft naar het bevorderen van een positieve werkrelatie met de jeugdige, gebaseerd op vertrouwen en respect.
- Bejegening van de jeugdige: Je leert de betekenis van een respectvolle bejegening en hoe dit bijdraagt aan de ontwikkeling en het welzijn van de jeugdige.
- Onderbouwen en verantwoorden van beslissingen rondom pedagogische maatregelen: Je ontwikkelt het vermogen om je beslissingen over pedagogische maatregelen te onderbouwen en te verantwoorden aan collega’s en andere betrokkenen.
Over de instructeur

CareSkillz
CareSkillz heeft met zijn medewerkers jarenlange ervaring in de uitvoering van de hulpverlening en op het gebied van wettelijke kaders en kwaliteitseisen. Wij willen een bijdrage leveren aan de kwaliteit en veiligheid van de jeugdhulp.
Inhoud
Over de module | |||
Deel 1 – Introductie (basis) | 00:00:00 | ||
Deel 1 – Introductie (expert) | 00:00:00 | ||
Deel 1 – Introductie (expert) | 00:00:00 | ||
Deel 1 – Introductie (leidinggevenden) | 00:00:00 | ||
Deel 1 – Kaders, basisbegrippen, intern en extern betrokkenen | |||
1.1 * Wettelijke kaders en (kwaliteits)eisen algemeen | 00:05:00 | ||
1.1.1 – Wettelijke kaders en eisen vrijheidsbeperking | 00:06:00 | ||
1.2 * Algemene basisbegrippen | 00:03:00 | ||
1.2.1 Basisbegrippen vrijheidsbeperking | 00:00:00 | ||
1.3 * Intern en extern betrokkenen algemeen | 00:01:00 | ||
1.4 * Samenwerking binnen de keten | 00:01:00 | ||
1.5 * Ouders betrekken bij de jeugdhulp | 00:02:00 | ||
1.6 * Het sociale netwerk betrekken | 00:01:00 | ||
Deel 2 - Het hulpverleningsproces, eisen aan de organisatie en pedagogische basis | |||
2.1 * Het hulpverleningsproces | 00:08:00 | ||
Fase probleemverkenning | |||
2.1.1 Probleemverkenning – Aanmeldfase vrijheidsbeperking | 00:00:00 | ||
2.1.2 Probleemverkenning – Intakefase vrijheidsbeperking | 00:00:00 | ||
2.1.3 Probleemverkenning – Fase risicoanalyse vrijheidsbeperking | 00:00:00 | ||
2.1.4 Probleemverkenning – Fase hulpverleningsplan maken vrijheidsbeperking | 00:00:00 | ||
Fase planmatig werken | |||
2.1.5 Planmatig werken – Startfase vrijheidsbeperking | 00:01:00 | ||
2.1.6 Planmatig werken – Uitvoeren hulpverlening vrijheidsbeperking | 00:00:00 | ||
2.1.7 Planmatig werken – Rapporteren vrijheidsbeperking | 00:00:00 | ||
2.1.8 Planmatig werken – Evalueren vrijheidsbeperking | 00:01:00 | ||
Fase einde hulpverlening en nazorg | |||
2.1.10 Fase einde hulpverlening – vrijheidsbeperking | 00:01:00 | ||
2.1.10 Fase nazorg – vrijheidsbeperking | 00:00:00 | ||
Deel 2 - Randvoorwaarden eisen organisatie | |||
2.2 * Eisen aan de organisatie | 00:01:00 | ||
2.2.1 Beleid en interne werkwijzen – Vrijheidsbeperking | 00:00:00 | ||
2.2.2 Deskundigheidsbevordering – Vrijheidsbeperking | 00:00:00 | ||
2.2.3 Ketensamenwerking bevorderen – vrijheidsbeperking | 00:00:00 | ||
2.2.4 Interne overlegstructuur – Vrijheidsbeperking | 00:00:00 | ||
2.2.5 Intervisie – Vrijheidsbeperking | 00:00:00 | ||
2.2.6 Obstakels signaleren en verbeteren – Vrijheidsbeperking | 00:00:00 | ||
Deel 2 - De pedagogische basis | |||
2.3 * De pedagogische basis | 00:01:00 | ||
2.3.1 * Pedagogisch beleid en interne werkwijzen | 00:02:00 | ||
2.3.1.1 Pedagogisch beleid – Vrijheidsbeperking | 00:00:00 | ||
2.3.2 * Behandel- en begeleidingsklimaat | 00:01:00 | ||
2.3.3 * Vijf basisprincipes pedagogische basis | 00:01:00 | ||
2.3.3.1 Basisprincipe * Veilige omgeving creëren | 00:02:00 | ||
2.3.3.2 Basisprincipe * Autonomie bevorderen | 00:02:00 | ||
2.3.3.3 Basisprincipe * Interacties jeugdigen begeleiden | 00:02:00 | ||
2.3.3.4 Basisprincipe * Leeftijd en ontwikkeling | 00:06:00 | ||
2.3.3.4.1 * Ontwikkeling – 12 tot 16 jaar | 00:00:00 | ||
2.3.3.4.2 * Ontwikkeling – 16 tot 23 jaar | 00:00:00 | ||
2.3.4 * Theoretische kaders | 00:01:00 | ||
Methodieken, interventies, instrumenten en (gespreks)technieken | |||
2.3.5 * Methodieken, interventies, instrumenten en (gespreks)technieken | 00:01:00 | ||
2.3.5.1 Methoden | |||
Methode – Framework assessment | 00:00:00 | ||
Methode – ABC-schema gedragsbeïnvloeding | 00:00:00 | ||
Methode – Zelfredzaamheidmatrix | 00:01:00 | ||
2.3.5.2 Interventies | |||
* Een passende interventie kiezen | 00:02:00 | ||
Preventieve interventies | |||
Interventies begeleiding | |||
Interventie – Eén-op-één-begeleiding | 00:00:00 | ||
Behandelinterventies | |||
Vaktherapie | |||
Vaardigheidstrainingen | |||
2.3.5.3 Technieken | |||
Pedagogische technieken | |||
Pedagogische techniek * Positieve benadering | 00:02:00 | ||
Pedagogische techniek * Situatie- en krachtgericht werken | 00:02:00 | ||
Pedagogische techniek * Ondersteunend en motiverend klimaat | 00:02:00 | ||
Pedagogische techniek * De jeugdprofessional als rolmodel | 00:01:00 | ||
Pedagogische techniek* De-escalerend werken | 00:01:00 | ||
Gesprekstechnieken | |||
Gesprekstechniek – Motiverende gespreksvoering | 00:02:00 | ||
Gesprekstechniek – Oplossingsgerichte gesprekken | 00:01:00 | ||
Gesprekstechniek – Reflectieve gesprekken | 00:02:00 | ||
2.3.5.4 Instrumenten | |||
2.3.5.5 Modellen | |||
Model – LUNDY model voor participatie jeugdigen en ouders | 00:01:00 | ||
Deel 3 - De beroepshouding | |||
3.1 * De beroepshouding | 00:01:00 | ||
3.1.1 * De professionele beroepshouding | 00:01:00 | ||
3.1.2 * De pedagogische grondhouding | 00:01:00 |